torsdag 2 november 2017

Veckans tema: Invintring

Enligt SAOL betyder invintring att skydda eller ta in för vintern. Det är precis vad de flesta av oss i detta kalla land håller på med nu. Vi ställer undan trädgårdsmöblerna, tar in pelargoner och andra växter. Kanske satsar vi ett tag på ”bollkryss” eller ljung för att inte utemiljön ska bli alltför abrupt avskalad.

Naturen vintrar in sig med att fälla löv, pälsa på knoppar som ska vila till våren och alla kryp gräver ner sig.

Sommarkläderna hängs undan, långkalsongerna letas fram liksom dunkappor, mössor, vantar och halsdukar. Snart har jag stickat klart en kofta av alpackagarn jag spunnit i sommar så frysa ska jag inte. Jag har också äntligen hittat en dunkappa jag ville ha. Den fick inte vara svart, inte ha fast kapuschong (jag avskyr kapuschong), inte metallblixtlås och så måste den ha innerficka. Gissa var den fanns! Hos Gudrun Sjödén, förstås. Dessutom sydd i återvunnet tyg och fylld med återvunnet dun enligt uppgift. Jag har redan blivit kallad modig som går omkring så färgglad. Vad är det för modigt med det?


Här har de flesta krukorna ställts i växthuset med en fläkt som frostvakt, andra har redan fått plats i uterummet. I början av december brukar allt komma in i uterummet men det är skönt att ännu en tid ha litet svängrum där.


Att åka längs vägarna i bokskogstrakter bjuder på ett  varierat färgspel och idag mötte jag stolparen, dvs bilen som planterar snöpinnarna i vägkanterna. Förra vintern behövdes de inte en enda dag i våra skogiga trakter där snön inte fyger som på slätten, men man vet ju aldrig. Extremväder börjar bli vanligt så det är bra att vara förberedd även på snöoväder.


Några dagar nu är det Ljusstämning i parken på Sofiero och i morgon åker vi dit. https://sofiero.se/event/ljusstamning/

Ett ytterligare sätt att invintra sig!

12 kommentarer:

  1. Såg att snöstakarna börjar komma upp här också - det blir spännande att se om det blir någon snö i år.
    Väldigt snygg kappa! Grattis till snyggt och praktiskt köp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Här i Göinge är det alltid spännande om det blir snö eller inte. Vi har haft allt från evig barmark till rejält med snö som legat i 3-4 månader i sträck. Tråkigast är det ideliga snöandet och töandet.

      Radera
  2. Den kappan skulle jag gärna sätta på mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra! Jag är glad att jag slog till och inte gjorde som jag ofta gör - väntar och ser om det kommer på rean. Denna färgen tycks nämligen redan vara slut!

      Radera
  3. Gudrun Sjödén borde vi ha här också...ja, jag vet att hon troligen finns på Internet :) Snygg blir du när du blir invintrad, helt klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, webbshoppen är väl värd ett besök! Nog blir man glad av färg!

      Radera
  4. Hej, älskar din fina jacka! Jag läste tvärtom att i vinter är det färg som gäller på ytterkläderna. Rött, grönt och orange är populärt. Då är du helt moderiktig nu. Jag vill däremot har huva, jackan ska gå över stussen och ha stora rymliga fickor. Ha en skön söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är kul! Jo, det lär vara färg i modet och jag var i en butik häromdagen där man satsat på färg. Men kunderna köper bara svart! Obegripligt.

      Radera
  5. Invintring var för mig ett nytt ord. Eftersom vi inte har något uterum och garaget/förrådet är helt fullt blir det ingen invintring vare sig av trädgårdsmöbler eller pelarlgoner. Däremot ska jag ta mig samman och lägga undan sommarkläder och ta fram mina stickade koftor och tröjor en dag. Kanske i morgon...
    Fantastiskt fin kappa du hittade - du kommer verkligen att lysa upp bland alla svartklädda människor så här års!
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flera tycker ordet invintring är obekant vilket förvånar mig litet. Men kul att kanske ha satt igång litet tankar. Just klädbytet är ju ett kapitel för sig. Numera funkar ju det mesta året om, bara i litet fler lager! Fast nog blir det ännu mera svart och grått vintertid, precis när man behöver mycket färg för att kompensera mörkret. Jag är glad för min kappa och just den här färgen (det fanns tre olika) är slut sen en tid, i alla fall i nätbutiken.

      Radera
  6. Va, vad är det för fel på svart!? Jo, jag vet, det kan bli lite dystert. Men det slutar ändå i regel med att jag lämnar butiken med något svart, eftersom det ofta är lättast att hitta rätt storlek och modell i svart. Men min röda vinterkappa får hänga med ett tag till. Varm och skön och varmröd i färgen. Den du hittade är ju superläcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget fel alls på svart! Jag har många svarta plagg. Men att gå på stan - särskilt i Stockholm - och se dessa arméer i svart utan ens en mössa eller halsduk i färg är rätt dystert. En affär jag jag frekventerar där man även har egen ateljé försöker satsa på färg men konstaterar att fastän kunder frågar efter färg så går de hem med nåt svart. När jag var där på höstens modevisning bar ägaren en knallröd klänning från den egna ateljén och senast såg jag att det hängde några halvfärdiga sådana. Så litet nytta gjorde det nog. Du får poäng för röd kappa!

      Radera