söndag 14 februari 2016

Lördagstema: Knappsats

Tove knäpper till med veckans lördagstema som är Knappsats.
Jag är sen, som så ofta, och har läst hos er andra om knappsatser på telefoner och räknare, för att inte tala om knappburkar med allehanda juveler i.
Nu har jag just knappat på kökstimern för att grädda en kaka så jag har en stund att visa min knappsats för dagen (eller gårdagen).



Sydda knappar är bland de finaste knappar jag vet! Jag har sytt sådana själv men just de här är ett fynd på nån loppis.

Kulknapparna som är litet taffligt monterade till örhängen är ryska och säkert antika. För ca 35 år sedan förälskade en rysk tjej sig i mina guldkreoler och ville prompt byta bort sina, som hon tyckte, fula silverkulor. "Det är bara gamla knappar", sa hon och var rädd att jag inte ville byta.  Så jag bytte, förstås. Och gillar även monteringen skarpt, så det så.

Bilden underst är samiska knappar jag fotograferat genom glas på Ajtte, det samiska museet i Jokkmokk. Nog syns släktskapet med mina ryska knappar!

Jodå, även jag har en rejäl ask med allsköns knappar. Knäpp är jag garanterat också, man måste inte vara det det, men det hjälper!

Nästa lördag ska det handla om Min ena fot. Antar att man kan välja höger eller vänster efter behag.

13 kommentarer:

  1. Svar
    1. Menar du att jag inte vet nåt om knappar? För knappologi betyder väl läran om knappar. Och den är intressant, eller hur?

      Radera
    2. hoppsan, här skulle ju mitt svar ha hamnat - men snarare tvärtom, skulle väl svaret på din fråga bli.'
      M

      Radera
  2. Den typen av knappar har jag också i mina lådor någonstans. Troligen också ryska från grunden...måste nog leta lite extra nu. Så passande knapparna är som örhängen!
    Det underlättar att vara knäpp! En stor fördel....

    SvaraRadera
  3. De sydda knapparna är mycket vackra!Så spännande med de ryska kulknapparna och hur du fick dem! De samiska knapparna påminner om de ryska javisst, och är så vackra med sina hängen.
    Skön knappsats med andra ord!

    SvaraRadera
  4. De ryska knapparna är fina, men blir de inte tunga som örhängen? Själv vet jag inte eftersom jag aldrig har tagit hål i öronen. Jag antar att du redan visste om det här knapptemat när nu var i Jokkmokk senast. Så bra att du fick en knappbild därifrån. Mycket vackra och konstnärliga - kanske inspiration till ditt eget hantverk så småningom?
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte inte på temat i Jokkmokk, faktiskt, men gillar ju silver så det blev fler bilder än knapparna. Min egen silverstil är dock en helt annan även om jag förstås låter mig inspireras av andra.

      Radera
  5. knappologi [-gi´] subst. ~n äv. ~en
    ORDLED: knappo-log-in
    • systematisering av ointressanta fakta med vetenskapl. anspråk
    HIST.: sedan 1883; parodisk bildn. (Strindberg) till 1knapp och grek. logos '(en) lära'
    säger NE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, nog vet jag detta men jag anser att det är elakt mot knappar som inte alls är ointressanta! Tror t o m att det finns vetenskap och historik om olika sätt att hålla ihop kläder sedan historiens början. Om det nu är Strindberg som myntat begreppet säger det egentligen mer om hans arrogans än om knappar.

      Radera
  6. Fina ryska och samiska knappar! Och de där fina små sydda knapparna känner jag igen. Visst fanns det ofta sådana på underkläder förr i tiden? Jag tror vi fick sy något sådan i slöjden en gång i tiden. En liten solkig ojämn sak. Man började med en liten ring (av ben? För inte fanns det väl plast?) och så skulle man sy någon slags öglesöm runtom och dessutom få till det där krysset i mitten som gör att det blir en knapp. Pillrigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De jag sydde för länge sedan hade bara en massa varv tråd som man langetterade runt. Antar att det blir stabilare med en ring av fast material men det känns litet fuskigt.

      Radera