måndag 7 oktober 2013

Försenat lördagstema: Engagemang

Livsrummet har bestämt oktober månads teman och vi börjar med engagemang.

Nog är vi alla engagerade i något på något vis. Det beror på vad man vill lägga i begreppet, förstås. Man kan vara engagerad i andra människors göranden och låtanden på ett empatiskt och deltagande sätt men också på ett kritiskt och dömande sätt. Märkliga engagemang brukar exponeras i programmet Ring P1, ofta så bisarra att jag inte orkar lyssna.

Att engagera sig i föreningslivet blir allt sällsyntare, över huvud taget är det svårt att få människor att engagera sig ideellt. Själv har jag alltid varit engagerad i olika föreningsverksamheter och är alltjämt. Men ofta är det en eller ett par eldsjälar som gör allt jobb medan resten åker snålskjuts och på sin höjd engagerar sig genom att gnälla och kritisera. Det har fått mig att lämna en del föreningar och koncentrera mig på dem där alla tar sin del av ansvaret så att det blir roligt att arbeta, bl a i vår konstförening.
Under min yrkesverksamma tid var jag fackligt engagerad, ibland en utsatt position, fr a från medlemmar som aldrig satte sin fot på ett möte och inte hade en aning om varken lagar, avtal eller under vilka villkor fackliga representanter arbetar. Man kunde jobba sig blå i ett sk "individärende" och sen få höra att "facket" inte gjort ett "skit" när allt inte gick medlemmens väg fullt ut - vilket det sällan gör pga de lagar och avtal som råder. För mig var det dock ett solidaritetsarbete som kändes viktigt.

Engagemang i världens stora problem, kvinnors rätt, klimatet och miljön bland många andra, behövs också. Efter att ha inhämtat så mycket information det går kan man delta i olika upprop, bidra med sin skärv och sprida informationen där man kan bland vänner och bekanta, rent av på facebook, kanske!
Avaaz.org är ett ställe där man kan delta i globala kampanjer som visat sig ha effekt.

Jag försöker leva så ekologiskt jag förmår, det är också ett engagemang som ligger mig om hjärtat.

Vad är du engagerad i?




Bilden lånad från nätet.

2 kommentarer:

  1. Tack för Avaaz-tipset! Kan kanske leda vidare. Idag förundras jag ibland över hur mycket man hann som småbarnsförälder när det gäller olika engagemang, fackligt, föreningsliv osv, men så drar jag mig till minnes att det var en annan tid. barnen var ju med på mötena och eftersom alla andras barn också var det hade de ofta rätt kul. Idag är det rätt uppstyrt och inte lika barnvänligt, dessvärre.

    SvaraRadera
  2. Visst är det så vad gäller föreningsengagemang som du skriver om det. Man lägger av om det bara blir ett fåtal som drar och de andra bara åker med, tyvärr väldigt vanligt.
    Allt flera borde också engagera sig ekologiskt, det enda hållbara för framtiden.
    Avaaz engagerar mig också:)

    SvaraRadera