lördag 29 december 2012

Lördagstema: Fyrverkerier - eller inte?

Nej, nej och åter nej, säger jag till fyrverkerier!

För ett ögonblicks vackert sken mot himlen kostar det:

-massor med skador på människor, även dödsfall

-skräck hos tusentals djur, både husdjur och vilda

-bränder och andra materiella skador

-skador där de tillverkas, fr a i Kina, på arbetare och andra pga farliga kemikalier och bränder

-miljöfarliga utsläpp

-en otrolig massa pengar

En tid trodde jag att de sk thailyktorna var mindre skadliga - de är i alla fall inte explosiva - men det har ju visat sig att även de ställer till svåra skador på djur och tydligen även stör flygtrafiken.

I min familj har det aldrig någonsin ödslats pengar på fyrverkerier. Att hålla ett tomtebloss på trappan är så långt jag sträckt mig i sammanhanget.

Visst är det tjusigt med färgspelet en mörk natt och jag skulle kunna tänka mig att det anordnades ett kommunalt fyrverkeri utan smällare skött av proffs, t ex, brandpersonal, på ett ställe på en ort på nyårsnatten. 

F ö borde det vara förbjudet, basta!

Denna bild är i detta format garanterat ljudlös! (från nätet)

 Härmed ber jag att få tillönska alla ett Gott Nytt År utan alla slags kalamiteter och med så litet smällande som möjligt. Måtte jourhavande sjukhuspersonal besparas förskräckliga resultat av fulla dårfinkar, både i trafik och övriga aktiviteter under helgen.

Slutligen överlämnar jag stafettpinnen för lördagstemat till... ja, vem?




3 kommentarer:

  1. Jag tar emot stafettpinnen, något säger mig att det torde vara min tur nu. Återkommer med temana innan nästa år.

    Du sätter fingret på det riktigt svåra, att alla familjer mera eller mindre ska anordna sina egna fyrverkerier och dem tycker jag inte alls om.Då händer olyckor, ofta med alkohol i kroppen.
    Jag tycker också att om det ska ordnas så ska en kunnig mästare sköta detta under brandtillsyn, som man nog gör i städerna. Då blir fyrverkeriet även sevärt.
    Däremot tycker jag inte att man ska använda skattemedel, i all synnerhet nu, att skjuta upp dem i luften. Och alla stackars djur....Man kunde göra raketpjäser ljudlösa, sätta gränser för vem som får använda dem. Ingen får mig att tro att fyrverkerierna någonsin upphör, men något måste till för att förhindra alla olyckor osv som hör ihop med nyårsfirandet. Nu är allting för gränslöst

    SvaraRadera
  2. Tyvärr tror jag att Karin har rätt. Fyrverkerierna kommer inte att upphöra - inte så länge som någon kan tjäna pengar på dem. Och dumdristiga ungar kommer väl alltid att försöka göra egna smällare.
    Margaretha
    som nöjer sig
    med spinnandet
    av älsklingen

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig och Karin här ovan. Önskar att det inte var som det är nu när det börjar smälla och dundra och skjutas raketer redan dagar innan....för att inte tala om hela kvällen innan tolvslaget på nyår. Att gå ut och rasta hunden blir med hjärtat i halsgropen och bara snabba, korta promenader.

    Gott Nytt År önskar Lisbeth

    SvaraRadera