fredag 6 juli 2012

Sommarfredagstema: Frukost

Livsrummets Englundskan har gett oss ämnen för temat i juli och för dagen är det frukost. Men jag tror hon anser frukost vara synonymt med gröt för så har rubriken blivit på hennes eget inlägg!
Det är det definitivt inte för mig, här äts ingen havregrynsgröt till något mål alls. Dvs det kan tänkas att det förekommer när jag bortrest och maken äter själv. Han är nämligen så hänsynsfull att inte ens lagar sådan gröt när jag är hemma.
Mannagrynsgröt kan gå an men havregrynsgröt är bara omöjligt och har så varit sedan jag var barn. Mina systrar brukade påstå att jag bara "skapade mig" tills min systerdotter föddes och hon omedelbart kräktes så fort hennes ömma moder stoppade in en sked gröt. Jag och hon är uppenbarligen födda med samma "missbildning".
Nej, tacka vet jag en stor hotellfrukost med många val! Jag minns fr a två.
Den första upplevde jag i Glasgow för många år sedan. På en hel vecka lyckades jag inte äta mig genom mer än en bråkdel av utbudet. Men jag glömmer aldrig det allra godaste: små helstekta lammnjurar med knaperstekt bacon till.

Det här är den enda bild på helstekta lammnjurar jag hittar på nätet.
Förutom lammnjurarna minns jag olika äggrätter, rökta kippers, tiotals olika pålägg, andra varmrätter bl a. Därtill sånt jag inte precis uppskattar till frukost som vitt vaddbröd (omöjligt att äta om det inte rostas) och supersöta marmelader.

Det andra hotellfrukostbordet som är speciellt minnesvärt är ett jag fick på min senaste resa i Kina. Praktiskt taget alla frukostar i Kina har varit goda, vare sig det varit budgetvarianten eller storslagna hotellutbud. En enda gång på en tidigare resa blev jag besviken när jag visades in en frukostmatsal för västerlänningar men blev snabbt klar över att det fanns en för kineser också så jag gick in dit och hämtade min mat!
Men den mest minnesvärda hade, förutom ett stort antal kinesiska varmrätter med underbara grönsaksblandningar, stort fruktbord och, pricken över i, stora ljusblåa saltade ankägg! Himmelskt goda!

På marknaden i Lijiang kan man välja ägg, minsann. Tänk om jag hade kunnat ta hem ett tjog ankägg och hade vetat hur man fixade insaltningen...
Min vardagliga frukost är väldigt enkel. Lätt-A-fil, naturell (ryser av alla sk fruktvarianter, brr) med müsli samt en kopp kaffe. Just nu gärna med litet jordgubbar ovanpå müslin.
Makens frukost är likadan fast han väljer en annan sorts müsli och toppar med en sked bryggerijäst. Den senare är en av våra katter väldigt fascinerad av och vill gärna snusa på. Hon äter den inte utan fnyser av den och sprider då ett moln av jäst över bordet och maken. Så numera är köksdörren stängd tills jästen är uppäten för maken vill ha sin frukost ifred.
Månadens övriga ämnen samt sommarens temadeltagare finns i spalten till höger!

5 kommentarer:

  1. Ja, nog har man frukostminnen alltid:), men till vardags lever vi ungefär som ni, fastän yoghurten oftast kommer fram till kvällen. Den naturella förstås.
    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter frukost idag blev det pelargonutställningsbesök tillsammans med Marianne i Ålmhult. Förförda blev vi förstås och drog hemåt båda med kassar fulla av sticklingar. En Ålandsberta fick också följa med till Älmhult och jag fick en ovanligt skojig pelargonvariant av Marianne.

      Radera
  2. Det är kul vilka saker som fäster sig i minnet. T.ex. att en god vän inte tål kokosflingor - inte ens om man haft kokosflingor i en smord kakform. Jag kommer också ihåg att du avskyr havregrynsgröt - jag hade väl någon gång skrivit ett inlägg om att min pappa alltid sa att gröten lägger sig som bomull kring hjärtat...

    Jag tror däremot inte att jag skulle uppskatta lammnjurar till frukost. Och ägg i Kina är jag skeptisk till sedan jag sett att man salufört sådana med döda kycklingar i.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har vi våra idiosynkrasier!
      De kinesiska ankäggen serverades halverade med det blåa skalet kvar. Så att man kunde tydligt se att det inte fanns nån kyckling i, i alla fall.

      Radera
  3. Lammnjuarar har jag visst aldrig testat att få till frukost, men visst är det härligt med hotellfrukostar och det ibland riktigt stora urvalet. Och maten i Kina, ja den kan jag verkligen, verkligen sakna. Måste försöka att komma mig tillbaka snart.

    SvaraRadera