söndag 25 december 2011

God fortsättning...

...som det heter efter julafton!
Julafton är avklarad och var njutbar på många sätt.
Vi blev bortbjudna på god fika med hembakta julkakor till goda vänner dit vi kan promenera. På så sätt fick vi litet välbehövlig frisk luft också. Det var dukat ett jättefint kaffebord med det finaste kungliga danska porslinet och levande ljus. Av hänsyn till katterna hos oss är vi synnerligen sparsamma med levande ljus; vi hade en otrevlig incident för många år sedan och det glömmer vi inte. Inget farligt hände men vi blev ordentligt skrämda när katten for längs den sjuarmade staken och svedde hela sidan av pälsen.





Till middagen hade vi ett sparsamt urval av julmat: skinka, köttbullar, leverpastej, vörtbröd, rödkål och långkål. Alla blev väldigt mätta i vilket fall som helst.
Lutfisk och ris á la Malta spar vi tills i dag.
Nötter, fikon och annat godis gick åt under kvällen. Vi tittade på Karl-Bertil, förstås (varunder våra gäster somnade i sina fåtöljer, inte så konstigt) och packade upp våra julklappar.


Tack, Emma i Skottland för jättebra klappar! Jag hade önskat mig "sånt som tar slut" och det ovan fanns i paketet jag ståndaktigt har väntat med att öppna. Men det tar nog litet tid innan 200 muffinsformar tar slut i alla fall. Brevpapper går alltid åt här. Tack, tack, Emma och tack även för initiativet till bloggklappsbytestraditionen!

Favoritklappen är nog denna från gudbarnen och deras föräldrar.



Jag tror vi alla blev glada för våra paket. Gästerna såg förstjusta ut och D blev väldigt entusiastik över barnboken med klisterbilder av Alexander Calder och han började genast planera hur han skulle gå vidare och konstruera något.


Vår traditionella tomteparad fick ett tillskott i form av en liten vresig typ i keramik och gänget önskar er alla en god fortsättning!


4 kommentarer:

  1. God fortsättning hos er också!
    Det låter som ni metodiskt betar av allt som hör julen till.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. God fortsättning.
    Vilken fin jul ni har haft!
    Jag tycker verkligen om den där lampan ni fick av era gudbarn. En sådan har jag spanat på ett tag.
    OCH vilken bra klapp du fick av Emma.
    Hennes julklappsbyte är verkligen kul!
    Fortsätt att ha det toppen!

    SvaraRadera
  3. Hade också önskat mig en sådan muffinskit! Svenska muffinsformar är för stora och bullformar för små. De här ser precis lagom ut. Muffins är nästan de enda kakor jag bakar nämligen.

    Skojig lampa - håller med Annika. Barnboken av Calder får jag googla på, kanske något för det nyvaknade konstintresset hos mitt fyraåriga barnbarn.
    Önskar dig och din man ett gott och lyckosamt 2012 med många äventyr.
    Ingrid

    SvaraRadera
  4. Margaretha:
    Det betades i lagom takt av vissa delar, andra struntade vi i! Och trivdes utmärkt.

    Annika:
    Tack detsamma! Och här fortsätter julen ett tag till;)
    Emmas idé är verkligen kul och klappen var perfekt!

    Ingrid:
    Lampan har jag spanat på tillsammans med gudbarnens ömma moder så hon visste att jag gillade den. Jag har tyckt den var för dyr...
    Calderboken finns i shopen på bla Louisiana bland olika konstböcker för barn. D blev lycklig som en liten gosse över den - just som jag hade hoppats.
    Önskar dig och din familj likaledes ett fint 2012!

    SvaraRadera