fredag 2 december 2011

Friskfaktorer

Det har många gånger bekräftats att det är hälsobefrämjande med husdjur. Från att det tills för några år sedan var helt otänkbart med katter eller hundar på vårdboenden för äldre blir det nu allt vanligare med en katt som bor på hemmet eller att en vårdhund kommer på besök.
Just nu pågår Läkarsällskapets Riksstämma i Stockholm. En anledning till att jag inte är där är att jag sedan många år bojkottat Älvsjömässan och bara åkt de år den varit i Göteborg. Älvsjömässan är så vansinnigt otrivsam och belägen långt från staden och nåbar bara med ett gräsligt pendeltåg. Svenska Mässan ligger mitt i Göteborg med gångavstånd till allt man tänka sig vilja hinna till. Tyvärr kommer Riksstämman inte längre att förläggas vartannat år till Göteborg utan bara hållas i Stockholm.
Nå, det var inte det jag skulle berätta om utan om vårdhunden Othello och hans medarbetare som utbildas i Brösarp.

(Bilden är från Dagens Medicins rapportering från Riksstämman)

Läs om vårdhundsutbildningen här.

Sonja och Olga bekräftar att det är hälsosamt med katt men ställer sig något tveksamma till hundar... För en tid sedan hade vi besök av goda vänner som ville ta sin hund med sig och den var naturligtvis välkommen. Jag kommer inte ihåg rasen men det är en ganska stor hund, nästan i schäferstorlek. Vi stängde in katterna och den mycket sällskapliga och trevliga hunden gick omkring och nosade och noterade förstås den intressanta doften bakom den stängda dörren. Hon satte nosen vid golvet men blev helt förfärad och tjöt i himmelens höjd när en lång kloförsedd grå tass kom farande under dörren (vi har inga trösklar) och viftade för att fånga odjuret utanför. Hunden rusade till matte och vågade sig inte fram till dörren mer.
Jag kan tänka mig Sonjas plan att dra in bytet under dörren och göra slut på det sedan. 

1 kommentar:

  1. Klart att Sonja försökte dra in jycken under dörren! En hund i huset får väl ändå betraktas som hemfridsbrott.

    Djur är helt suveräna i många olika terapiformer. Hade e-kontakt med en tjej som arbetade med hästar och handikappade barn. Hon berättade de mest rörande historier om barn som påverkats både fysiskt och psykiskt av att umgås med hästarna.
    Har också träffat en cocker spaniel som arbetade i några skolor. Barn med läs- och skrivsvårigheter läste högt för henne - eftersom hon aldrig skrattade hur knackigt den än gick, så fick ungarna gradvis tillbaka sitt självförtroende och deras läsförmåga förbättrades.
    Jag tror man skulle kunna använda djur i mycket större utsträckning än vad man gör.
    Läste med intresse flera av artiklarna i dagens medicin, och noterade att också där finns journalister som inte behärskar sitt modersmål: “– Tro mig, om några år finns inte den tysta gruppen. Är det några som är verbala och kan ställa krav så är det dem.”
    Margaretha

    SvaraRadera