fredag 2 december 2011

Fredagstema: Min drömdecember

Annika i Reston har höjt taktpinnen och nu vill hon veta hur en idealisk december månad ser ut.
Ja, inte ska det ösregna som det gjort idag, den 2:e i månaden. Jag skulle helst ha LITET snö och någon minusgrad. Ingen snö på vägarna, tack, och fr a ingen ishalka.

Det är den mörkaste tiden och då lyser snön upp det som alla adventsljus och stjärnor i alla fönster orkar med.

Jag har annars inga speciella krav på månaden som sådan. Vi firar ingen överdådig jul så förberedelserna är inte överväldigande. Jag bakar pepparkakor (världens godaste men enklaste skurna, inget kavlande), saffransbröd (Prästens hår) och struvor.
Just i år kommer vi att ha vänner från Kalifornien här över jul så kanske jag anstränger mig en aning extra med en sillinläggning men de är förvarande att det blir en enkel tillställning här.
Årets  utegris är just slaktad och avhämtas i morgon, lördag, och efter leverans av ena halvan till kompisen vi delar med ska den paketeras och ner i frysen. I vanliga fall styckar jag själv, dvs jag assisterar en styckningskunnig god vän, men i år får vi färdigstyckat. Vi fick inte ihop det tidsmässigt annars.
De här sysslorna känns väldigt trevliga och hör till min december. Det känns faktiskt litet tomt att inte ha den där förmiddagen med styckningen tillsammans med M och han sa likadant men vi hoppas på nästa år.

Just denna december tillkommer flera faktorer som kan göra att årets sista månad närmar sig drömmen. Jag ska se två Metoperaförställningar i HD på bio och en opera i Malmö, Jenufa. I Malmö sjunger bl a Erika Sunnegård, en av mina favoriter.

Idealdrömmen vore att hela familjen kunde samlas, inklusive Saltisfamiljen, någon av juldagarna men det lyckas vi inte med i år.

En drömdecember är en månad utan stress och en stillsam jul med TV:n avstängd utom för Karl Bertil Jonsson.

Alla bloggare och läsare önskas en god andra advent!

5 kommentarer:

  1. En skön och lugn december utan stress, det låter ungefär som min - jag är ju gift med en vegetarian som jag berättat, så det blir ett mycket sparsamt "julbord". Har bakat lussebullar, muffins och gjort 75 köttbullar (mest för att Mirrfamiljen är här och barnen gillar mina köttbullar) så den delen av julen är avklarad. Vi äter ungefär som vanligt annars.

    Inga julklappar heller behöver jag tänka på mer än till de små barnbarnen. De stora barnbarnen får sin vanliga dusör på sina fonder. Inte heller städar jag mer än vanligt, så jag har svårt att förstå dem som känner sig så oerhört stressade :-)...

    Det låter alldeles förfärligt trevligt med operabesöken!
    Ha det gott önskar Ingrid som är tacksam för varje dag utan snö. En drömdecember hittills vad beträffar det.

    SvaraRadera
  2. ja du det är alltid en balans det där med tillräckligt mycket roliga aktiviteter men utan att det känns stressigt. ;-)
    Hoppas ni får en riktigt fin december iallafall! Även om inte vi ses till jul....
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Så är det ju, varken mera eller mindre. Samvaron med människor är det bästa med julen, det andra får komma som det vill. Vi reser bort över julen i år och det skall bli skönt för december är annars en månad fylld med mängder av arbete...upp över hårtottarna. Karl-Bertil är min favorit också men i år missar jag honom och kanske får se på en tysk dito...får se
    En fin lördag önskas!

    SvaraRadera
  4. Samvaron och myset (värmen) är det bästa med julen. DET tycker jag med.
    Roligt med besök från CA! Spännande på många sätt.
    Karl-Bertil är en stor favvis för mig också. Jag gläder mig åt att den finns på Youtube.

    SvaraRadera
  5. Ingrid:
    Du må tro att jag njuter av alla operabesök denna månad, både på bio och "levande". Sen kröns det hela med balett, Svansjön i Prag så småningom...

    Karin:
    Läste i tidningen att det anses "fel" att fira jul med vänner istället för med släkten!! OK, då gör vi väl fel i år, då, ni som vi!

    Annika:
    Ska skicka dig en tanke när vi ser Karl-Bertil.
    Vi får simultantolka till engelska den här gången, vi.

    SvaraRadera