lördag 22 januari 2011

Mera om pk-raseriet.




6 kommentarer:

  1. Håller helt med artikelförfattaren. Ordet N. används för övrigt i franskan i betydelsen "afrikansk konst" t.ex.
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Upprörande!
    Vi får väl börja göra som man gjorde i Sovjet, maskinskriva exemplar som kan cirkulera. Idag med en skanner är det ju inte särskilt svårt.
    Jättefina böcker som försvinner bara för att några klåfingriga byråkrater så säger.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Det blir också problem när man tar bort orden trots att de används i positiv anda. Att Pippis pappa är negerkung är ju positivt, det ger en positiv bild. Precis som Omar, han är en positiv och omtyckt person. Självklart ska man inte använda ord som sårar andra, det är onödigt, men litteraturen speglar också sin tid och när den tiden faktiskt inte la negativa värderingar så borde det inte vara något problem.

    "Hygientekniker" säger man ju alltid med ett lätt föraktande garv, mot ordet och inte mot dem som städar. Risken blir i stället att det föraktande garvet överförs till personerna. Därför är det bättre att inse att vi alla behövs och är värda lika mycket som människor, oavsett vad vi gör. DET vore en värdig kamp, i stället för att slåss mot ord. Det är lite Don Quixote (kan inte stava rätt) över det hela.

    SvaraRadera
  4. Ingrid:
    Visst blir man trött!

    Margaretha:
    De gamla böckerna kommer att stiga pris på antikvariaten, sanna mina ord! Jag håller helt med författarförbundet. Sånt här får man inte "sanera". Det var ju så myndigheterna i Sovjet gjorde när de skrev om historieböckerna och retuscherade bort personer på fotografier! Men vi kan ju göra samizdat-upplagor precis som dissidenterna gjorde.

    Marianne:
    Precis så är det! Står orden i positiv bemärkelse borde det ju inte vara ett problem över huvud taget.
    Städare och sopåkare är bland de yrken jag beundrar mest och de är de mest oumbärliga jag kan tänka mig! Sopåkare lär vara hyfsat betalt, varför är inte städare det?? Jo, jag VEET, det är könet...grrrr!

    SvaraRadera
  5. Detta såg jag idag och det är ju lite i samma anda fast i kanada:

    http://ingero.blogspot.com/2011/01/censorship-for-nothing.html

    Inte din musiksmak vet jag men konst som konst och idioti som idioti!

    SvaraRadera
  6. Damitri:
    Detta var den bästa text till en poplåt jag sett på länge. Om det är sant att den censureras i svensk radio också (som det står i en kommentar) så är det för sorgligt.

    SvaraRadera