måndag 25 oktober 2010

Hästar på Flyinge och Metropolitan



Metropolitanoperans andra HD-sändning för säsongen var mycket efterlängtad av mig - Mussorgskijs Boris Godunov. På 70- och 80-talet tillbringade jag ett antal månader i Moskva och belägrade då förstås i stort sett Bolsjoj och såg allt jag kunde. Många gånger annonserades Boris G - alltid som abonnerad föreställning till vilken jag inte kunde skaffa biljett. Gissa om jag blev sur.

Men så i lördags fick jag äntligen sett hela operan med en övervägande rysk besättning, dessutom. Huvudrollen sjöngs dock av en tysk, Rene Pape, och falske Dmitri av en lett (dock med ryskt namn).
Jag blev inte besviken. Bredvid mig satt en dam som i första pausen bad om ursäkt att hon inte kunde sitta stilla p g a hon hade ont i sitt ben och var rädd att hon störde mig. "Du sitter ju blick stilla" sa hon. Ja, jag var ju i en helt annan värld och märkte ingenting omkring mig; hon kunde sprattla hur mycket hon ville! Rene Pape var magnifik och fyllde väl ut de praktfulla dräkterna utan att vara fet. Operahistoriskt är denna roll ju Sjaljapins paradgren, vad jag kan förstå. Under 1920-talet hörde han till Metropolitanoperan, f.ö.

Klippet ovan är dock från en finsk föreställning med Martti Talvela som t o m sjunger på finska. Talvela var under sitt liv känd som en av världens bästa bassångare och har efter sin alltför tidiga död 1989 blivit känd för att ha dött plötsligt medan han dansade på sin dotters bröllop.

I operans slutscen kommer den falske Dmitri och hans polska prinsessa ridande på var sin vit häst in på scenen och i pausen före sista akten fick man se bakom den nedfällda ridån hur man repeterade med hästarna för att de skulle komma ihåg sina roller.

Hela lördagen i övrigt satt jag på en kall läktare i Crafoordhallen på Flyinge och beundrade årets final för 6-åriga dressyrtalanger - hästar, alltså. Jag såg också de duktiga uppfödarna, vars ston fått Elit-utmärkelse, få sina plaketter och var sin blomsterkvast. Däribland var vår gode vän Per Arne Persson som fick pris för Mira, mor till Malte, som jag berättat om tidigare.


 Per har fött upp många fina hästar och hade i år en 3-åring, Remington, med i Breeders Trophy, som denna talangtävling  för unga hästar heter. Finalen för 3-åringarna gick under söndagen och man kunde följa den i video på nätet. Remington skötte sig exemplariskt och kom på sjätte plats bland alla Sveriges 3-åriga dressyrtalanger 2010. Inte illa!

3 kommentarer:

  1. Så fick jag en beskärd del bildning till:D. Alltid lika intressant! Tack för det!

    SvaraRadera
  2. du satt på en kall läktare.
    Hum.
    min syster har urinvägsinf. Hum var rädd om dig.
    Tänk på resan.
    Fantastiskt med allt ditt engagemang!!!!
    Sånt är nyttigt tror jag - just glädjen !!!

    SvaraRadera
  3. Karin:
    Väl bekomme!

    Eva:
    Jag hade en rumpnisse med mig och varma kläder och kängor - har varit med förr;-) Tack för omtanken!
    Det är det fantastiska med att vara pensionär - man väljer själv vad som är roligt!

    SvaraRadera