fredag 11 juni 2010

Fredagstema: Tidsresa

Hittills har inget ämne för fredagstemat gett mig så mycket huvudbry som detta att välja till vilken tid jag skulle vilja resa! Vad du ställer till det, HeLena!

Ser jag tillbaka på vad jag kan ana om mina anmödrar så hade de alla ett hårt liv, fr a inom jordbruket där den överväldigande delen av folket levde tills för bara ett sekel sedan. Kunde jag önska mig en något högre status än vad de hade vore det kanske rätt skapligt att vara hustru till en välbeställd bonde med tjänstefolk att bestämma över. Troligare vore dock att jag tillhörde tjänstefolket och således kunde förvänta mig stryk av husbonden eller moran om det passade dem. För att inte tala om kyrkoplikt och husförhör! Nej, dit vill jag inte.

Jag har tillfrisknat från diverse barnsjukdomar, opererats för ett par bukåkommor och lever med en kronisk medicinering jag inte klarar mig utan. I en annan tid hade jag kanske dött i akutfasen av antingen mässling eller blindtarmsinflammation, det gjorde man för inte så länge sedan. Och min medicin som ger mig normala nivåer av ett livsnödvändigt hormon har inte funnits så rysligt länge, den heller.

Så, kära alla fredagsskrivare, jag förblir i nuet och är glad och tacksam därtill! Och ser framtiden an med tillförsikt.

(Bild från internet)

11 kommentarer:

  1. Du får sällskap av mig i nuet - och i vår del av världen! För jag vill inte svälta ihjäl i Afrika, eller dö i USA, därför att jag inte har råd att köpa mina mediciner.
    Margaretha
    här och nu

    SvaraRadera
  2. Karin som också är här och nu, tycker att det var ett bra inlägg med de klara fördelar det är att finnas i nuet.

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Härligt att du fick lite huvudbry;) det är nyttigt för knoppen & kroppen=D!
    Nej jag förstår dig, skulle inte vilja leva då och inte få den hjälp jag ev. behövde. Fast å andra sidan saknade de inte något som de inte kände till.... lätt att säga eller hur?! Som jag skrev, då ville det till sig att man hade gott om pengar... jag skulle förmodligen också fått slita för någon annan.
    Fint inlägg!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Haha! jag ville inte heller riktigt resa tillbaks i tiden...

    SvaraRadera
  5. Nej, jag stannar också kvar i den tid jag lever i idag...
    OCH du, jag hade förmodligen också varit piga om jag levt då...
    Fått stryk etc. OCH förmodligen hade jag dött i barnsäng också...
    Ha en trevlig helg mitt i NUET!!

    SvaraRadera
  6. Margaretha:
    Visst har vi en del att vara tacksamma för, både i tiden och landet!

    Karin:
    Fast du är såå söt i medeltidsvariant!

    HeLena:
    Tack, detsamma!
    Jo, en sån där lyxresa som du "gjort" kunde man ju tänka sig - att bara vara en fluga i taket och se hur det såg ut. Eller luktade...

    Saltis:
    Nä, vi hade nog dessvärre varit rätt Skruttlösa och kanske utan dig med... hemska tanke!

    Annika:
    När man börjar tänka efter så är det rätt skönt att det är som det är. Skicka hit litet bra väder så blir min helg ÄNNU bättre! Ha det gott själv!

    SvaraRadera
  7. Jag instämmer till fullo! Jag är så glad och tacksam för att jag lever just NU och inte någon annan gång. Jag tror jag hade frusit ihjäl om jag hade bott i en grotta. Hu!

    SvaraRadera
  8. Marianne:
    Uff, en grotta hade varit rysligt obehagligt jämfört med ett hus. Men hade man inget annat så...

    SvaraRadera
  9. Anna F&T:
    Tack för alla kommentarer idag! Du har varit en flitig läsare, minsann!

    SvaraRadera
  10. När man ligger på hotellrummet och återhämtar sig efter en migränattack så kan man passa på att läsa bloggar :)

    SvaraRadera