torsdag 28 januari 2010

Bloggutmärkelse, man tackar!






Carina i Dominikanska Republiken, som visar de mest fantastiska bilder på sin blogg, har tilldelat min blogg en utmärkelse vilket jag tackar ödmjukast för!
Utmärkelsen innebär att jag ska berätta 7 saker om mig själv som inte är så kända. Kända av vem, frågar jag mig oroligt...

Nå, efter ett tags funderande kommer här en lista:

1. En gång i 10-12-årsåldern plankade jag in på cirkus. Kan fortfarande känna hur "kriminellt" det var.

2. Jag har kissat på Kasygins toalett i en datja i Georgien. Datjan hade en gång byggts till en älskarinna till en tsar och när jag var där nyttjades den av centralkommitten. Fast ingen var där vid mitt besök utan det lilla "slottet" visades för besökare. Guiden visade stolt Kasygins fina sovrum och bad med toa. Hon blev helt förskräckt när min tolk och jag låste in oss och kissade!

3. Sedan 10 år ringer en fransk krögare varje år hem till mig och erbjuder gratis middag på Le Petit Vatel i Provence på min födelsedag.

4. Utförsåkning är den mest själsdödande sport jag prövat på. Aldrig mer!

5. Jag roar mig ibland med att lösa danska barnkorsord.

6. Jag kan slå frivoliteter - men inte frivolter.

7. Jag äter allt utom havregrynsgröt.

Till utmärkelsen hör också att ge den vidare till  7 andra förtjänta bloggare som jag uppskattar mycket.

Saltistjejen (som f ö övrigt fyller år idag, hurra, hurra!)

7 kommentarer:

  1. Jaha ja... det är fler som gör bus i Georgien!
    Kasygins toalett har jag inte varit på dock! Men jag har druckit vodka hemma hos ärkebiskopen Ptrim av Moskva och hela Ryssland ( eller HUR man nu skriver det på svenska ) i Zagorsk... När jag skulle lulla ut till den väntande chaika-limon för att åka tillbaka till Moskva så stannade massa söta gummor mig och kysste mina händer och fötter eftersom jag var med "rätt gubbe"... de visste ju inte att vi suttit och pratat strunt och druckit vodka!

    Din lista var toppen!

    SvaraRadera
  2. Stort grattis!
    Härlig lista!
    Och tack! Nu skall jag vecka pannan i djupa kom-ihåg-veck några timmar medan jag utför mina dagliga sysslor. Min lista kommer under inkommande helg någon gång.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Carina:
    Det var inte mycket bus man kunde hitta på f ö i Tbilisi med omnejd. Man var rysligt påpassad hela tiden. Inte ett land jag längtar tillbaka till - men maten var nog bland det godaste jag ätit!

    Pettas:
    Tack, tack, och lycka till!

    SvaraRadera
  4. Nä, jag minns det också som rätt buslöst, både Tblisi och Jerevan för den delen.
    Jag var mycket uttråkad när jag arbetade som reseledare och hamnade på orter som Samarkand, Tasjkent etc också för tjugonde gången...
    Det låter kanske stroppigt, men jag menar det inte så alls, bara att det var det som det var och inget mer, spontanlöst...

    SvaraRadera
  5. Ha ha, vilka roliga historier. Jag gillar inte heller utförsåkning, vilket var lite jobbigt när jag bodde i Schweiz i två omgångar. Folk gör ju inget annat än åker skidor varje helg, och man kunde inte träffas på helgkvällarna för då var de trötta / lägga sig tidigt för att upp och åka nästa dag. Jag jämförde skidåkning med att vara med i en sekt...
    Har du utnyttjat gratismiddagen i Provence någongång? Namnet påminner om ett av de mesta kända bagerierna i Bryssel "Au Vatel", såå goda pains au chocolat!

    SvaraRadera
  6. Petra:
    Tyvärr har jag inte haft tillfälle att besöka Le Petit Vatel på många år.

    SvaraRadera
  7. Vilka roliga fakta! Hur kommer det sig att krögaren ringer dig?!

    Danska barnkorsord kanske man skulle prova på!

    Jag har suttit i engelska drottningens stol på Operan i London, det du! ;)

    SvaraRadera