lördag 24 oktober 2009

Manifestion mot klimathotet inte intressant för media.....


Strax efter kl 13 anlände en stor skara lundabor per cykel till de redan församlade på Stortorget i Malmö för att genomföra manifestationen "350" liksom många tusen runtom i världen. Över 180 länder hade drygt 5000 organiserade manifestationer. De flesta i Malmö var unga människor i 20-35årsåldern, ett antal pantertanter 55+ som jag och så min gubbe! Generationen 35-55 var så gott som obefintlig, vilket möjligen även kan förklara medias ointresse.
Jag har inte kunnat hitta något i Sydsvenskan vare sig idag eller tidigare och nu i kväll står ingenting på nätupplagan heller. Rapport kl 21 hade ett superkort inslag utan någon som helst förklaring till  siffran men med bilder från Stockholm och Sidney. Alltid nåt, som fan sa när han fick se Åmål...


Ämnet var allvarligt men humor skadar aldrig och den här automatiska såpbubblemaskinen gillade jag! 

Här har vi börjat sätta oss för att bilda siffrorna 3-5-0 för att fotograferas från ovan. Förresten ser man också på bilderna nederdelen på det stora pariserhjulet som verkligen uppmärksammats i media de senaste dagarna. Viktigt, eller hur??

Ser ni fotografen som ska föreviga arrangemanget litet grand från ovan?


Nu då?


De tappra cyklisterna hade fika med sig och flickan med cykelhjälmen gjorde verkligen reklam för cykling.


Det internationella inslaget var påtagligt och den glade killen med stomatol-leendet är från Sri Lanka.

Efter avslutad fotografering, kampsång och skandering av önskemålen upplöstes siffrorna och andra aktiviteter skulle vidta. Gubben och jag vidtog då inhandling av bakelser och vidare transport till malmöbaserade delar av tjocka släkten för fika och diverse reparationsåtgärder såsom lampbyte, handtagsutbyte och skruvidragning.

F ö kan förmälas att Skånetrafiken nu byter kort från det gamla Skånekortet till nya "smarta" Jojo-kortet. Så det gjorde jag på morgonen innan jag steg på tåget söderut. Något i systemet var dock inte tillräckligt smart för jag lyckades inte få nån biljett! Jag klagade min "nöd" för konduktören som gentilt lät mig åka gratis. Skånetrafikens kontor i Malmö kollade kortet som det inte var nåt fel på så det måste ha varit automaten där jag steg på i Hässleholm som inte fattat galoppen ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar