tisdag 22 september 2009

Försök nu smita - om du kan!


Den här lille skiten, förlåt, shettisen, har på senare tid kommit på att man kan knäa och krypa under staketet för att komma åt saftigare gräs. Eller knalla in i gårdens trädgård och käka äpplen. Ack, så farligt för en redan fet ponny! Straffet har varit att bli instängd i en synnerligen mager hage med bättre staket. Det gillade ingen av de tre och för Malena blev det nog i magraste laget även om jag håller henne hyfsat slank efter ett fånganfall för 4 år sedan.

Så idag tog jag på stövlar och regnhatt och gjorde en rejäl staketrevision och monterade upp det igen med 4 trådar. Jag letade strömtjuvar och fann en hel del vilket nu resulterat i mycket bättre kräm i tråden. Så här ser det ut nu:


Nu blir jag förvånad (och arg)  om den lille utbrytarkungen lyckas!

Fö blev jag först blöt utifrån - ingen fara, jag hade regnkläder - sen inifrån när solen rätt snart avlöste regnet. Inte blev det så det räcker till några svampar i skogen, tyvärr.

Nu byter vi ämne, som dom säger på TV-nyheterna.
En av mina favoritförfattare är Alexander McCall Smith, han med Damernas Detektivbyrå, ni vet. Men han har många andra strängar på sin lyra. Han har flera gånger skrivit följetongsavsnitt i Londondagstidningen Telegraph. Man kan gratis prenumerera på avsnitten och få dem hem i e-posten varje dag. Nu handlar det om personer som bor i ett hus i Pimlico i London, Curduroy Mansions. Författaren ligger 40 avsnitt i förväg och vill ha kommentarer från läsarna som kan ge idéer till den fortsatta historien.
Man kan också lyssna till avsnitten, upplästa av Andrew Sachs, mera känd som Manuel i Fawlty Towers om någon minns det underbara dårprogrammet med John Cleese. Här får ni länken som är till kapitel 2 men kapitel 1 finns på sidan. Det finns också en sammanfattning av den första boken så att man kvickt kommer in i handlingen om man inte läste den. Den första boken har kommit ut som "riktig" bok nu och den pågående följetongen kommer nästa år.

Jag kan verkligen rekommendera läsningen/lyssningen!

4 kommentarer:

  1. Tycker det är en sådan strålande idé detta med att kunna prenumerera på en följetong sådär. Jag har ju inte hunnit med att läsa några av McCall Smiths böcker än men den första i detektivbyråserien liggger här hemma och väntar!
    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Precis som Saltis har jag inte heller läst en enda av McCall Smiths böcker. Men, jag förstår ju att de är otroligt mysiga. Det säger alla!
    jag har också en av hans bäcker här hos mig, ska nog läsa den!
    NU hoppas jag innerligt att inte Saltis med familj ska bli sjuka. JAG håller ALLA tummar för ajg vet ju att DU åker snart.
    KRAM!!!

    SvaraRadera
  3. Saltis:
    Du har underbara stunder framför dig. Det värsta är när en bok tar slut och nästa inte kommer ut förrän efter ett år! Inte så att det är "klippstupshängare" men man vill veta hur livet går vidare.
    Jag började just med Damernas Detektivbyrå och blev så förtjust genast. Visste först inte om det bara var jag som uppskattade den så mycket när jag hörde en recension på radion där man hade inbjudit en kvinna från Botswana. Man frågade henne om man VERKLIGEN pratade så som i boken. Hon svarade att det var PÅ PRICKEN!
    Sen gillar jag också serien the Sunday Philosophy Club om Isabel Housie som handlar om Edinburgh, en av mina favoritstäder.
    Annika:
    Tack för tummarna! F ö gäller kommentaren ovan även dig!Grattis båda två till god läsning!

    SvaraRadera
  4. Lapsus! Isabel DALHOUSIE heter den filosofiska damen i Edinburgh.

    SvaraRadera