tisdag 30 juni 2009

Sommarpratare

Jag är dålig på att lyssna på sommarpratarna. Jag har svårt att lyssna på radioprogram där man blandar prat med musik jag inte uppskattar och tyvärr spelar pratarna mest popmusik. Dessutom verkar det helt omöjligt för radioteknikerna att balansera ljudstyrkan mellan tal och musik så att båda blir lagom starka. Ska man höra talet är musiken oftast för hög. Jag har förstått att jag inte är den enda som har detta problem, så det är nog inte inbillning.

MEN idag gick det bra att lyssna på Hans Alfredsson som berättade om sina resor av alla de slag, från enkelbiljett till Grönland i 30-årspresent av Povel Ramel till äventyrliga seglatser över Nordsjön. En underbar bok av H.A. är Bästa vägen till Muckle Flugga, som handlar om en resa tillsammans med Kim Meurling till olika gamla vikingaorter med början på Island. Den resan berättade han också om, förstås. Och musikvalen var utmärkta, filmmusik, jazz, revymusik och så Dirk Passer med Hul i spannen.......

När jag för några dagar sedan välkomnat nattviolen skickade jag ett e-postmeddelande om detta faktum till en vän som tidigare varit markägare där den blommar och fick en fin liten haiku som svar:
Ja det är en härlig tid
i skymningen
doften

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar